Blog

Křišťálová Lupa 2009

29.11.2009 v 11:55

Chtěla jsem napsat článek o Křišťálové Lupě. Před měsícem. Toto téma je pro mě ale zakleté a řadu pokusů napsat o letošní soutěži mi kazí série komplikací ve škále od těch nejběžnějších (zrovna v tuto chvíli se vzbudilo dítě a začalo plakat) až po ty poněkud bizarní (už jste někdy viděli rozbitou externí klávesnici, se kterou nikdo nepraštil, nic do ní nenalil, ani nesešla stářím?). Za zmínku stojí ještě jedna komplikace, která s Lupou přímo souvisí. (A pak už si přestanu stěžovat a začnu psát článek. Slibuju.) Hlasování bylo ukončeno 25. října a následující noc nebyl seznam nominací na stránkách Lupy k nalezení a místo něj se tam objevovaly chybové hlášky, které na slušném serveru opravdu nemají co dělat.

Nakonec jsem se tedy za první odstavec dostala až po vyhlášení výsledků. Jenže ouha. Při pohledu na výsledkovou listinu mám pocit, že jsem hlasovala v nějaké úplně jiné anketě. Heh! Seznam, Google, Facebook, Živě? Tohle přece nemá cenu komentovat. Moji favoriti se zase pro změnu umístili na pozicích, které za zmínku taky nestojí.

Nakonec mi tedy nezbývá, než psát o samotné soutěži. Ta totiž letos prodělala razantní změnu a ze soutěže dobré leda tak k vtipkování o „křišťálových lupech“ a jako zdroj několika roztomilých recesí, se konečně stala onou prestižní cenou na poli českého Internetu. Internet Info udělalo z mého pohledu opravdu dobrý krok, když požádalo o spolupráci svého skalního kritika. Křišťálová Lupa prodělala solidní omlazení a do nových kategorií konečně bylo možné napasovat nové projekty, a ne několik let staré weby fungující převážně ze setrvačnosti.

Při pohledu na výsledky se nabízí otázka, kde ty nové projekty jsou a proč se na předních místech opět objevují weboví Gottové a Lucie Bílé. Paralela se Zlatým slavíkem totiž funguje nadále. Úprava kategorií sice umožnila víceméně rovnoměrně pokrýt celé spektrum internetových projektů, na druhou stranu je ale jasné, že z hlasování 82 tisíc lidí těžko vzejde výsledek, který se nějak zásadně bude lišit od žebříčku návštěvnosti. Z mého pohledu je vylepšování kategorií zcela zbytečné, dokud budou o umístění v jednotlivých kategoriích hlasovat lidé, kteří v každé kategorii znají jen jeden, dva weby, které navštěvují už roky a na jiné ani chodit nepotřebují.

Kdyby bylo po mém, hlasování odborníků a hlasování lidu bych prohodila. Díky odborníkům by se ocenění, a s tím související promo dostalo i projektům, které nemají tak širokou uživatelskou základnu, ale jsou opravdu propracované, nebo něčím unikátním. Z hlasu lidu bychom se pak dozvěděli, že nejlepší je samozřejmě Seznam, zajímavý by možná mohl být výsledek v kategorii Osobnost roku a veřejně vyřčené „Fuj!“ z demokratického hlasování v podobě Anticeny, by také nebylo úplně marné.

Hlavní výtku mám ale k technickému zpracování ankety. Jedna věc je zmanipulovatelnost pomocí podvrženého hlasování z cizí stránky a obecně problém internetových anket – s dnes používanými internetovými technologiemi je extrémě jednoduché napsat skript, který bude podvádět a velmi složité vyrobit odolný a spravedlivý hlasovací systém. Další technicky nedotažená věc je samotný hlasovací formulář. Nebylo z něj na první pohled jasné, že je možné i v některých kategoriích nehlasovat. Ostatně ani na druhý pohled: jakmile hlasující umístil k některé možnosti puntík, už jej oddělat nešlo. Vzhledem k tomu, že hlasovací formulář je jedna z mála dynamických součástí webu KLupy, rozhodně by si tu trošku odborné péče zasloužil.

Taková drobnost jako povinnost (i když třeba jen domnělá) hlasovat ve všech kategoriích, může anketou pěkně zamíchat. Většina hlasujících přichází totiž z konkrétního serveru, který chce podpořit. Ostatním kategoriím nerozumí, nebo je nezajímají. Bylo by naivní myslet si, že reprezentativní část z desítek tisíc uživatelů se bude obtěžovat byť jen nekouknout na jiné nominované projekty, než je jejich oblíbený. A tak zahlasují pro to jediné, co v ostatních kategoriích znají. A kterépak možnosti to asi byly? No přece ty, které letos vyhrály: Aukro, Seznam, Živě, eKuchařka, iDnes, YouTube, FaceBook a opět Seznam. Výhercům gratulujeme!


Krátce po publikování článku se mi ozval Arthur Dent. O technické stránce ankety jsem se dozvěděla několik informací, které jsem při psaní článku nevěděla, a proto mohou být poslední odstavce poněkud zavádějící. Možnost nehlasovat byla doplněna do formuláře prý po cca pěti dnech. Chyba v „odzvolení“ jednou zvolené možnosti byla opravena po týdnu. Samotné hlasování bylo zřejmě velmi dobře zabezpečené.

Nakonec bých ráda citovala jednu myšlenku, kterou mi Martin do ICQ napsal a která se mi velmi líbí:
Pokud ta soutěž dává zpětnou vazbu odborné veřejnosti, tak tuhle: Víte vy, co lidi zajímá, co je baví a kvůli čemu jsou ochotni ztratit tři minuty a poslat hlas? Nebo znáte jen čísla návštěvnosti? Motivaci k hlasování v podobě nového iPhone pro tentokrát zanedbáme. (-:

Komentáře k článku:

avatar
Petr Staníček
Neděle 29. 11. 2009 v 16:42

Amen.

Pondělí 30. 11. 2009 v 01:09

Křišťálová lupa i Český slavík jsou čtenářské ankety a není mezi nimi moc rozdíl. Měl by být? Takto postavené se těší větší přizni publika a sponzorů. Kdo by se díval na zpěváckou anketu, kde by místo Gotta vyhrávali nějací „obskurní“ zpěváci? Leda pár lidí a vysílali by to na tom divném kanále ČT2.

avatar
Tomas Krause
Pondělí 30. 11. 2009 v 08:54

U každé odpovědi byla volba „nechci hlasovat“.

avatar
zirafka
Úterý 1. 12. 2009 v 01:17

Davide, myslíš, že kdyby veřejnost hlasovala jen v jedné kategorii (resp. třech) a toho svého Gotta by si zvolila, tak by anketa na své atraktivnosti ztratila a byla by odsunuta na ČT2? Já nevím, já jen vím, že se v lidech a sociálnu moc nevyznám, a ze všech udílení cen mě baví jen Thalie. Tak se ptám…

Pane Krause, tato volba tam přibyla až v průběhu hlasování. Zřejmě dost brzy, ale já jsem o tom nevěděla.