Blog

Kathy bojuje, Pixy je sexy

11.4.2007 v 3:13 AM

Před pár týdny rozvířily klidné vody světové blogosféry události okolo známé blogerky Kathy Sierra, kterou na jejím blogu někdo anonymně napadal a snad jí i vyhrožoval smrtí. Kathy se cítila ohrožena a rozhodla se bojovat. Obvinila provozovatele stránek, na kterých byly publikovány hanlivé fotomontáže a fotografie s přikreslenou oprátkou. Jednomu z toho běhá mráz po zádech, jiný ji šmahem odsoudí jako hysterku. U nás si téhle kauzy všiml snad jen Jiří Bureš a v článku na ConBlogu Kathy vyjádřil podporu. Nakonec proč se tím taky u nás zabývat?! Vždyť když se na případ podíváte pořádně, rozhodně není nepodobný několika „kauzám“, které rozvlnily náš český rybníček:

  • A píše Komentář na blog B
  • B maže Komentář s tím, že je nerelevantní.
  • A se brání, že relevantní byl.
  • C, D, E a F vyjádřují tamtéž svůj názor na Kometář, na B, na A, na globální oteplování, na smrtelnost chrousta…
  • B maže vše právem domácího.
  • A, E a F si zakládají blog na kterém se možné dokumentovat vše, co se kdy stalo špatného na blogu B, co dělá B špatně a jak je špatné, že mu to někdo žere.
  • a takhle, milé děti, vznikl „komunitní blog“, kde se mohlo skoro všecko.

Až potud se události v české blogosféře vzácně shodují s těmi světovými. Dokonce to ještě chvíli podobně pokračuje: Někomu někdy něco na vysoce svobodném „komunitním blogu“ nelíbí, někomu přijde, že to překračuje hranice, někomu jinému přijde, že dotyčný jančí. Padají trestní oznámení. Samozřejmě na provozovatele stránek, který s konktétním příspěvkem za hranicí nemá nic společného. Odveta na blogu provozovatele… Potud shoda.

Kathy je ovšem poměrně známá osoba. Takže nepřekvapí, když se do případu vloží média. Co ale následovalo, to aspoň mě překvapilo: Kathy souhlasí s reportáží pro CNN s podmínkou, že bude dán prostor i Chrisovi Lockemu, provozovateli stránek, na kterých se nezákonný obsah objevil. Den před odvysíláním reportáže Kathy a Chris zveřejňují svůj pohled na věc na společné stránce.
Řekněte WOW!

Výsledek? Případ odstartoval debatu ohledně svobody slova na blozích. O zodpovědnosti provozovatele služby za blogy, které mohou někoho urážet. Mluví se o zdvořilém webu. New York Times přichází s otázkou Je na zdvořilost na Webu už příliš pozdě?.

A u nás? Je na zdvořilost pozdě nebo naopak brzy? Nebo na ni snad nebude v doméně CZ vhodná doba nikdy? A dokážeme vůbec rozlišit, kdy je něco urážející a kdy je to jen vztahovačnost uraženého?

Před několika dny zveřejnil Plaváček na svém Blábolníku další ze svých satirických článků. Reakce na webu jako vždy. Dobré, zasmáli jsme se, ConBlog linkuje na vikend… A jen tak po koutku v ICQ, na mailu si sem tam někdo s někým špitne:

To je teda drsný! Nebo jsou domluvení a je to nějaká stranda?
 
To Plaváček snad přehnel, ne?!"
 
Tak prej nejsou domluvení… Plaváček se asi zblaznil!
 
Co na to Pixy?

Komentáře k článku:

avatar
Arny Topinka
Středa 11. 04. 2007 v 19:32

WOW! Rekl jsem.

Taky ta troska textu co nekdo sesmoli jako komentar k necemu by mela obsahovat alespon kapanek ucty. Nekteri pisou jako komentare kdejaky slendrijan a plytvaji tak casem nejen autora ale vsech kolemctoucich.

Mne se libi, ze Kathy resila problem spolupraci. Jen tak dal. :)

avatar
@Teo ;)
Středa 11. 04. 2007 v 20:53

Ideální řešení proti komentářovému šlendriánu: http://blok.rozanek.cz/…rova-sluzba/ WOW! Již v tarifu „Mini“ mé originální bláboly. Doporučuje 9 z 10ti elitních nadbloggerů! ;)

Středa 11. 04. 2007 v 21:11

Arny, Teo… Tentokrat to nebylo o komentarich…

Ale diky, ze jste se tu stavili a neco utrousili (-:

avatar
@Teo
Čtvrtek 12. 04. 2007 v 00:23

Však já taky nereagoval na článek, ale na poněkud šlendriánsky napsaný komentář Arnyho Topinkoic. To se nesmí? :) Centrála KS žádný podobný pokyn nevydala…

avatar
Honzie
Čtvrtek 12. 04. 2007 v 09:29

Bohužel neumím dostatečně anglicky, takže z kauzy Kathy nic nemám, ale o to víc mě zaujala zmínka o Plaváčkovi, resp. jeho článku. Já to bral jako způsob humoru, kterému rozumí pár zasvěcených. Nebo je to jinak? Nerozumím :-(

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 09:47

Kdo se boji, nesmi do lesa.

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 15:22

→ Honzie

Přesně tak. Zasvěcení tomu rozumí, a my ostatní předpokládáme, že zasvěcení tomu rozumí.

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 16:35

Nesnasim horkou kasi, kluciii :-)

Plavacek pise vyborne veci, ale tim jednim se dost shodil. A jestli tim nekoho poskodil, tak zejmena sam sebe, protoze ted vime, co jsme nevedeli. Ze zvladne i napsat trapnou hovadinu. A kdyby si k nemu Pixy osobne dojel a zpusobil mu fialove olemovani jednoho, popripade obou oci, povazoval bych to za adekvatni reakci.

Modri uz vedi? :-)

avatar
@Teo
Čtvrtek 12. 04. 2007 v 17:04

Si děláš prču, Roji? Já myslím, že Pixy je dost velkej formát na to, aby ho ta inteligentní hříčka neurazila, ale normálně pobavila. Trapných hovadin je net plnej, ale zrovna tohle bych k nim neřadil. A nebudu osobní, abych konkrétně vyjmenoval ty druhé… ostatně, myslím si, že převažují. ;)

avatar
Honzie
Čtvrtek 12. 04. 2007 v 17:43

Roj : Děkuju, tohle jsem potřeboval slyšet. Je to i můj názor ale myslel jsem, že to je nějaký webdesignerský typ humoru

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 18:05

@teo, rika ti neco jmeno Macek? Je to podle tebe velky nebo maly format? :-)

avatar
@Teo ;)
Čtvrtek 12. 04. 2007 v 20:30

Viditelný Macek? Co dal Rathovi pár facek? Kdyby už nikdy neudělal a nenapsal vůbec nic, tak ten „výchovný pohlavek“ byl z mého pohledu velkoplošný a velkoformátový… Džentlmeni ranou pěstí hrubiánům mravy pěstí, ve znamení pokroku, střílí rovnou od boku, pif, paf !

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 23:09

Tak jo no… Taky nemam rada chozeni okolo horke kase. Proto jsem tenhle clanek napsala. (a teda taky proto, ze se mi strasne libilo, ze bude ulozeny v souboru „…pixy-je-sexy.texy“ ((-;)

Ovsem jeste vic, nez chozeni okolo horke kase, mi vadi chodit okolo kase studene… Dozvedela jsem se, ze je to vsechno uplne jinak… Jenomze zase suskandou, takze nevim, co muzu rict a nezbyva mi, nez to nechat byt jak to je. Takze kdo chce, tak at si da kolem te kase jeste jedno kolecko, ale co se me tyka, tak se budu snazit napsat co nejdriv nejakej clanek, abych to tu zase preplacla. Jinak to je uzasna metoda psani blog – psat nove clanky, aby prekryli minule omyly… Nemam si to dat patentovat? (-;

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 23:30

Ty jako tady zkoušíš tajnůstkářit? Si myslíš, že se s takovým nakousnutím spokojíme, a s pocitem, že všechno je úplně jinak než si myslíme, půjdeme blaženě o dům dál?

My co nemáme Apple nakousávání netolerujeme! :-)

Čtvrtek 12. 04. 2007 v 23:36

hele žirafko, to je přece skvělá motivace k psaní dalších článků, takto blog nikdy nezhyne :-)

já jsem se teda plaváčka zeptala a ono to fakt není o pixym, jen si prostě vybral blbý nick toho pidižvíka, ostatně moravská slivovice se v pixyho končinách nevyskytuje, takže tím je problém vyřešen :-)

Pátek 13. 04. 2007 v 00:02

Su ve stavu mimoradne extremni uprimnosti :-)

SuE, podobnou nahodu jsem uz nedavno zazil. Bylo to, kdyz Cunexi ulozil Mega do banky, ktera nekolik hodin pote zkrachovala. A mesic si na tuto prihodu nemohl vzpomenout. Asi nejake znameni nebo co :-)

A pak nahodna shoda jmen pixlik a Pixy, vcetne dalsich realii – skvrny na Slunci.

Pravdepodobnost obou jevu nejsem schopen ted porovnat.

avatar
@Teo
Pátek 13. 04. 2007 v 12:55

Roji, nečum pořád do tý trouby, jak nějakej Vizionář, bo ti ukáže ještě divnější věci. Třeba že Kolben a Daněk jsou na stejný adrese a tak… ;)

Pátek 13. 04. 2007 v 17:52

Roj už dávno troubu nepoužívá, už se rovnou koukne na Ptáčka. A ví.

Pátek 13. 04. 2007 v 18:06

Ja myslela, ze se koukne na Cermaka

Pátek 13. 04. 2007 v 19:30

Na Cermaka si jen saham. I poslepu.

Sobota 14. 04. 2007 v 23:03

Co sa tyka otazky.. „Je na zdvořilost na Webu už příliš pozdě?.“ Odpoved znie. Nie je. Nikdy nie je neskoro na vychovu, prevenciu a nekompromisny pristup uzivatelom ktori sa nespravaju slusne. Jednoducho si uz musime uvedomit ze dosledne moderovanie portalovych diskusii je jediny sposob ako si vychovat slusnych diskuterov, pripadne odradit tych neslusnych od ich oblubenej cinnosti. Ja sa cudujem, ze sa funkcia „moderator diskusii“ sa este nedostala do zoznamu zamestnani v IT ;-)) Internet je stale strane mlady a divoky, ale ked ta doba pride, spomente si, ze „ja som to hovoril ;-)“…

Pondělí 16. 04. 2007 v 13:44

Jé, prosím prosím, řekněte mi, že se chystá nějaká nová směrnice EU, která bude řešit svobodu slova a slušnost na blozích. Třeba nějakou novou kvótou, kolik že procent sprostých slov a urážek z celkového objemu textu může jeden blog obsahovat.

Středa 18. 04. 2007 v 23:24

2Roman> V podstate s Tebou souhlasim. Teda vlastne s Tebou nesouhlasim jen v jedne veci, „Ja jsem to rikala“ ja. a driv (-;

2Lokutus> Neser!
tato odpoved dosahuje 20% povolene kvoty sprostych slov podle narizeni komise ES c. 1546/2007 ze dne 11. dubna 2007, kterym se meni nařízení (ES) c. 622/2007, kterym se stanovi provadeci opatreni ke spolecnym zakladnim normam blogoveho komentovani

Čtvrtek 19. 04. 2007 v 09:56

Zirafka. ;-) Na mojej tvari sa roztiahol blahosklonny a spokojny usmev. Posledna faza prvej etapy mojho dlhodobeho projektu je uspesne skoncena. Niektori bložéri a bložienky su skalopevne presvedcene ze to bol ich napad ;-)

Čtvrtek 19. 04. 2007 v 20:38

2Roman> Ano… taky me tesi, ze si myslis, ze to byl Tvuj napad (((-:

Pátek 20. 04. 2007 v 12:31

Hmm, kto by za nickom „vlcica“ (clena tajnej podzemnej organizacie „caj o piatej“.) hladal zrovna zirafu. ;-)

avatar
Arthur Dent
Sobota 21. 04. 2007 v 02:49

…a tak to bylo s tou Kathy hezký, dokud se do věci nevložil Tim „2.0“ O'Reilly a nesepsal henten Bloggerský Kodex Chování: http://radar.oreilly.com/…ggers_1.html No, hotovej manifest, plakal jsem jak stará kurva, když jsem to čet. Hlavně ten bod 5 a 6, to až dorazí k nám, tak počty komentářů řádově klesnou a spousta mých oblíbených komentátorů bude mít po hehe.

Sobota 21. 04. 2007 v 22:20

Asi najviac mi vadi tato naivna veta: „If we delete a comment or link, we will say so and explain why.“ tak je to viac menej celkom fajn. Tych zopar „budeme ochranovat, branit atd.“ to su take viac menej neskodne sluby. No a ten zaver.. „badge“, … „anything goes“ je dost strasny ;-) Nuz.. co uz.

Pondělí 23. 04. 2007 v 03:02

2Arthur> Jak place stara kurva? A co mam delat, kdyz nerozumim tvymu komentari? Nemam ho radsi smazat, kdyz obsahuje sprosty slovo? (-;

2Roman> Schvalne jsem se vsem manifestum slusnosti ve clanku vyhnula. Rozebirat je v nasich podminkach muze byt pekne mluvni cviceni, ale jinak asi nic. U nas neni mozne mit pravidla bez toho, aby se vetsine lidi vadili uz jen proto, ze jsou to pravidla. Tedy neco, cim kdyz se budou ridit, tak budou v urcitem smeru stejni jako cela skupina a nebudou moct vycuhovat. A u nas se holt rado vycuhuje. U nas se dokonce tak rado vycuhuje, ze se pritom uplne zapomina, na kterou stranu a proc.

avatar
Arthur Dent
Pondělí 23. 04. 2007 v 22:22

„Bloggerský“ je sprostý slovo?

avatar
@Teo ;)
Středa 2. 05. 2007 v 23:18

A co třeba tohle řešení… EKS (externí komentářová služba) http://chucpe.bloguje.cz/